Van 'slachtoffer van een opvlieger' naar 'hoogvlieger in je eigen bestaan'

21-01-2020

O.k. vrouwen (en mannen die meelezen):

tijd om eerst een even wat praktische tips te delen die de veranderende hormoonhuishouding, 

waardoor het temperatuurcentrum in je hersenen soms even flink van slag raakt, stevig bij de hand te pakken.

En niet alleen dát, pák het, maar.. 

dóe er ook wat mee! (Ja, ik zeg dit niet voor niets streng 'edoch' duidelijk: ik zucht er zelfs een beetje bij..)

Wat ik als coach te vaak heb zien gebeuren is dat mensen het vatten, maar vervolgens het oude patroon blijven verkiezen. Mag hè, maar dan ben je míjn klant niet. Time for a change en je weet wat te doen? Met hulp hè, mág, gaaf zelfs (eindelijk). Ga dan niet hangen in oude excuses, want die verwijs ik naar het rijk der smoesjes. Die hebben we in een coachtraject heul lief en duidelijk 'getackeld' trouwens.

Je kúnt het beremoeilijk vinden en tóch doen. Ik ben je coach en ik was 'daar' ook. En ik heb al 5 jaar m'n éigen klanten en die kunnen het ook (veel beter nu dan toen ik onder een werkgever 'de protocollen had te volgen'). Deze klanten, die kíezen na even. Natuurlijk óók bang en zoekend, zoals het leven geleefd wordt. Maar ze zijn klaar met stilhangen in een gebied dat ze te weinig brengt. En waarin ze te weinig te geven hebben. Terwijl er zoveel moois te geven en ontvangen is als je durft te kiezen voor jóuw leven!

Ik coach de bescheiden vrouwen die al te lang aangepast hebben, oude paadjes lopen, voldoening missen en (ook) wíllen durven. Eerst maar eens middels 'Wie ze écht zijn?' 'Waar ze nu staan?' Om vervolgens de stappen te gaan zetten waarmee ze hun leven gaan léven. En da's juist niet bepaald met iets als parachutespringen of met je rugzak naar India, nee, da's vaak juist vereenvoudigd verder, met minder mensen die ze eigenlijk niet zo veel zeggen, minder acties en stuff die vanuit normen is opgebouwd en minder gedoe 'omdat het zo heurde'. 

En als we dat in een drie maanden-programma ont-dekt hebben, dan is het niet daarna hup, magic & alles is veranderd. Nee, daarvoor heb je dus te gaan toepassen wat we in die drie maanden over jou en jouw leven samen besproken, afgestemd, geoefend, ontdekt en geleerd hebben. Wat je tijdens de drie maanden al in beweging voelt gaan trouwens, supercool. Vandaar ook de foto waarmee ik de blog opende.

Maar goed, in deze blog deel ik even wat 'physical stuff', want ook dát is tijdens de overgang 'aan de hand'. Maar beloof me dat je de overgang niet enkel daar over laat gaan, want deze levensfase is te prachtig om de kansen om eindelijk je éigen leven te gaan leiden...

Na de praktische tips op dit vlak, neem ik je dus Liever weer mee naar de kans op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, moed, keuzes, eigen-wijsheid ontwikkelen en gáán. En dat je dan óók Lievere keuzes maakt voor je lijf, dat hoor ik steeds terug, dat merk ik zelf natuurlijk ook en da's daarmee gewoon een ongenoemde bonus. Een zeer gewenst bij-effect zeg ik gerust trots.

Maar nu: het 'hoe' van hot flash management, opvliegers verminderen, intensiteit verlagen:

5 Gouden Tips en ik draai nergens vaag omheen:

  • Stop nou eens met te veel eten. Te grote porties krijgt je spijsverteringssysteem niet goed weggewerkt. De hormonale balans is daarbij te veel uit balans om die situatie goed op te vangen. Je spijsverteringsvuurtje draait sowieso na een maaltijd al als een malle en jij broeit na een te grote maaltijd van binnen als een dolle (vaak de introverte vrouw) of zweet in no time de pan uit (vaak de extraverte vrouw) omdat dat 'overwerk' er voor je lijf gewoon bíj komt. Bedankt (not).. Luister voortaan goed naar je lijf: voldoende gegeten: stop dan, en laat het restje met rust. Dat hóeft niet op.
  • Stop met (ik maak me niet populair hiermee) alcohol. Burn baby burn, dat is wat alcohol doet. Je gooit olie (noem het gerust vergif) op het vuur, je lijf doet haar best om het netjes te verwerken en af te voeren, maar hey.. waarom zou je je lieve lijf dit aandoen? Luister eens goed naar je systeem na een avondje wijnen of een avondje thee'en. What happens at night? Ik bedoel maar. Geldt ook voor ah.. 1, of 2? Really feel what happens & you know. Wees dankbaar dat je het nu tenminste vóelt, terwijl je er 'vroeger' doorheen sliep (en daarmee je lijf al snel gewoon nóg zo'n portie geweld aan deed).
  • Nachtschades, de naam zegt het al (aardappel, pepers, paprika, aubergine en de belangrijkste: tomaat, tomaat is voor je lichaam trouwens een groter zuur dan citroen dat is). De afvalstoffen die deze groenten brengen is voor je lijf too much to take good care of. Het vraagt omdenken en aanpassen in de keuken, tell me & manlief about it. Maar je leert er een hoop betere keuzes door gebruiken of kennen, tell me about thát: pompoen, zoete aardappel, pastinaak, courgette, spinazie enzovoorts. Só nice! Enjoy the grounding veggies en feel the difference.
  • Suikerstop. Daar is veel over te horen en te lezen geweest de afgelopen jaren. Maar onze maatschappij hangt er nog zo'n beetje van aan elkaar. Er zijn vervangers voor (dadel bijvoorbeeld) maar je zoekt je soms suf naar alternatieven. En velen kunnen prima leren genieten zónder, dus waarom zou jij dat niet óók kunnen? Het vraagt lezen van verpakkingen (inmiddels mét leesbril..), maar beloofd, dat went en de verbeteringen in je leven zijn de beloning. Word BFF met je alvleesklier, die na elke suiker-instop te bikkelen heeft en nu Liever, voldoende mag pauzeren van jou: thanks!
  • Koffie iemand? Er gaat te vaak iets op 'aan' met de caffeïne (hormonaal gezien: bam bam bam) terwijl het vaker even op -uit- mag blijven: rust, balans, vredig gevoel. Dus verdoezel je slaapgebrek niet met een kunstmatig ingezet aanvalsysteem. Schop jezelf niet steeds onder je kont middels zo'n kick/boost, als je juist door je hormonen een beetje met rust gelaten wil worden. Even afkicken, een lekker alternatief vinden (niet veel komt zonder wat gerichte actie uit de lucht vallen) en daarna genieten van dat je het dus niet nodig hebt. Koffiecultuur (een koffietentje héét zelfs zo): da's ook maar een mening. Bepaal je eigen cultuur. Wat jóu goed doet.

En natuurlijk mag jíj altijd en overal jóuw keuzes maken. Je hoeft mijn tips niet klakkeloos op te volgen. Doe wat bij jou past. Maar blijf niet zeuren én toch gewoon doen. Doe dan, maar zeur dan niet. Want dat maakt je nou niet écht een Wijze Vrouw.

Take responsibility for your own choices. Dát.

En omdat dát nou precies is wat de overgang als levensfase je kan brengen, mits je op deze brug van verleden naar toekomst een beetje bewust op de uitkijk gaat en gaat leren dúrven om de keuzes te maken die goed zijn voor jóuw welzijn:

Ik zeg:

pas het toe als je overdag en/of 's nachts aan het afzien bent omdat je temperatuurregulatie ver boven het dak uit stijgt. En zeker als jij (en je partner) daardoor een mindere nachtrust genieten. Want je kent de gevolgen van slechter slapen hè? En zo nee: neem van me aan, met goed slapen win je een wereld.

Dus nee, ik ben geen leefstijl-coach voor vrouwen in de overgang, maar een levens-coach: ik leer vrouwen keuzes te dúrven maken. De keuzes waarvan ze eigenlijk diep van binnen al voelen en weten dat die te maken zijn, maar het geeft ze nog teveel angst, onzekerheid en op voorhand al schuldgevoel en/of schaamte, als ze denken aan dat ze die stappen gaan zetten. Díe vrouwen.

Die de wereld een stukje mooier maken als ze écht zichzelf gaan leren zijn. Die te lang bescheiden, op de achtergrond, aangepast hebben geleefd. Maar echt wel voelen: ik sta hier in het midden van mijn leven: wat ga ik van de tweede helft maken?! Díe.

Die vrouwen komen bij mij, zeg ik dankbaar. En als ze de weg nog niet weten, mag je ze er op wijzen. Omdat het hen zelf gaat helpen, de mensen om hen heen gaan de betere, leukere, fijnere versie van ze leren kennen (best even wennen kan ik uit ervaring zeggen, voor zowel haar als de mensen om haar heen)

én de wereld heeft baat bij deze Wijze Sarah's! Want ze zijn het tegenovergestelde van grijze muizen. Daar hebben we er al wel genoeg van (mag ik zeggen: te veel?). Ga je waarden leven, jóuw waarden. Zeg jij nu: 

Maar 'hoe' in hemelsnaam?

Ik heb samen met diverse profs in de wereld van persoonlijke ontwikkeling en groei, een megamooi programma ontwikkeld (een programma dat al 5 jaar bestaat en de gewenste resultaten geeft, is nu aangepast aan precies déze vrouw, 

aan jóu als je hier nog steeds aan het lezen bent?!)

en voor degenen die voelen: deze coach met dít traject is voor mij (of die is voor háár! Geef het dan door). Want tot 1 maart (my birthday, I love that date) bied ik het nog aan voor de introductieprijs. En die is Liever. 

Maar ga ook zeker aan de slag met de tips rond de hot flashes, want écht: 

het hóeft niet zo heftig als het nu is, en deze tijd is te bijzonder om te vullen met ongemak en erover 'lopen klagen'.

Kom Staan! Da's écht te verkiezen lieverd.

Zingevende groet!

Myrea

(lag zaterdagnacht na 2 wodka lime, een verrukkelijke Fransescana-pizza, een rode wijn en een cappuccino te zoeken naar laken, deken, nee, niks en er dan maar even uit

en wist ineens weer: oh ja, ik weet waarom dit weer níeuw lijkt, m'n lijf was even vergeten dat nagenieten soms wat vervelende consequenties heeft. Lang geleden maar blijkbaar heeft dat geen invloed op 'het resultaat' ;-))

Wil je meer weten over het programma, individueel coachtraject 'Kies als Een Wijze Saar', vul dan hier je contactgegevens in, dan maken we een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek per whatsapp-bellen of Skype:

Ik kijk uit naar je reactie!

Als je Liever eerst kennismaakt middels een fijne oefening dan kun je op de Homepagina het gratis e-book 'De eerste 3 stappen naar Een Opgeruimd Bestaan' downloaden. Da's namelijk óók een prachtig Begin.