M'n paperassen? Het hoopt zich op als duinzand.

20-08-2019

Is het organiseren van de papierwinkel in huis, voor jou ook een fikse uitdaging?

We krijgen (gelukkig!) nog altijd fysieke post. Maar ook artikelen uit tijdschriften scheuren blijft een gewoonte, krantenknipsels bewaren, bonnetjes van ooit, businesskaartjes van -nog op te zoeken op internet- en bergen notities 'verrijken' de stapeltjes op tafel. In de la, in een uitpuilende map, zelfs in onze tas of portemonnaie. Laat mij 'ons' kennen.

Onze generatie HSP-vrouwen. I love us. We raken zó geïnspireerd door vanálles! Daarnaast wil ik wel graag genoemd hebben dat we vanuit angst nogal wat bewaardrang hebben geërfd.. Een bonus op jouw HSP-schap, waardoor de duinpan bij jou geheid boven die van je buuv uit steekt.

Kijk wel Liever met #mededogen achterom naar de twee generaties voor ons en je begrijpt.

En niet doelend op die angst en bewaardrang maar wel op 'ons HSP-vrouwen',

hoorde ik mijn moeder ook in de weer zijn met haar 'achterstallig onderhoud'. Op administratief gebied want verder 'alles bon'. Zij hanteert de methode van elke dag een stapeltje uitzoeken en wegwerken. Ná een stevig voornemen 'omdat dat het zo niet langer kan'.

'Omdat ik dit niet ben', zei ze.

En dat klopt, m'n moeder houdt van haar orde, van gezellige en waardige ruimte. 

Ik heb het van geen vreemde dus ;-) De naam Liever Opgeruimd komt zelfs van haar zonder dat ze het wist: 'Ik heb het liever opgeruimd', ken ik als haar uitspraak. En ik kon het alleen maar steevast beamen. Vanuit een diep weten dat het zo werkt voor ons. Dat het alleen zó werkt voor ons. Het dagelijks leven.

Onze breinen (ADHD/ADD, de extraverte en introverte 'gevoeligerd') vrágen om dat overzicht. Anders raken we nogal onrustig (nóg onrustiger).

Marie Kondo, die het duinzand noemt en op wie een deel van de fysieke opruimmethode van Liever Opgeruimd is gebaseerd (puur omdat ze zó verbindend hoofd-hart-en-handen-werk biedt en dús resultaat geeft),

schrijft over haar werkwijze rond paperassen zeer stellig:

'Vuistregel. Alles wegdoen.'

Één van mijn eerste cliënten die dat in haar boek zag, sloeg het gelijk weer dicht. Want dát ging ze niet doen. De PGB-administratie rond haar dochter.. alle GGZ-documenten die van waarde zijn om de aanvragen gehonoreerd te krijgen.. Marie Kondo kon het schudden.

En da's prima natuurlijk. Zeker bij mij! Ieder mag kiezen van waaruit ie opruimt. Wat wel en niet bewaard blijft, waarom en op welke Wijze.

Om de fans van 'de Japanse opruimgoeroe' wel te bedienen met deze blog, zet ik samenvattend neer wat ze pretendeert dat werkt.

Bij ontstane duingebieden in jouw zone ;-)

Marie zegt: Bewaar van 'je papierwinkeltje' (of van je groothandel, lol)

alléén dit:

1. Waar nog wat mee moet gebeuren (je actiemap, zo leeg mogelijk houden natuurlijk)

  • Waar een actie nodig is (bijv. een helaas te betalen boete voor 3 km te hard rijden..)
  • Wat je tijdelijk nodig hebt (bijv. de uitleg over het weekendje weg wat je binnenkort hebt)

2. Wat je voor altijd te bewaren hebt

  • Wat je vaak nodig hebt (doe ze in aparte insteekhoesjes en bewaar ze bij elkaar in een map)
  • Wat je weinig nodig hebt (doe ze samen in een ander soort insteekhoes, besteed geen energie aan uitsorteren).

Het voert te ver om over alle soorten papier-in-huis in deze blog uit te wijden, maar believe me:

ze motiveert op een onderbouwde manier, dat zelfs je bewaarde studie-materiaal ('Het werkelijke materiaal was de opleiding zelf'), je gebruiksaanwijzingen ('Overal vind je oplossingen, bij een technische mens, internet of het verkooppunt') en vele 'vasthoudertjes' bevrijdend fijn: de weg naar de papierophaalcontainer mogen maken.

Ik zeg: Hoera voor haar!

Tegelijk. Heb ik tijdens het 'manager van een kinderdagverblijf zijn' geleerd wat míj hielp in het omgaan met alle duinstrandjes in kantoor.

En die geef ik jullie vandaag mee. Ik haalde deze Wijze destijds (OMG, talking about de jaren 2000..) uit het boek: 'Tijdig van kantoor', uitgegeven door de Volkskrant. De titel ríep mijn behoefte en beloofde me beterschap. En het werkte. Rust-gevend!

Ik houd het hier eenvoudig, en moedig je aan om het mínstens uit te proberen. Al gaat maar 1 van de 10 mensen die het uitprobeert er daad-werkelijk baat bij hebben zeg ik: missie geslaagd. Want voor diegene gaat het rust brengen rond 'de papierberg met de er boven zwevende titel Onrust-gever'. Die ruimt zich namelijk op als het jóuw methode blijkt te zijn.

Follow me:

  • Ruim je bureau op (da's een titel voor een ander moment, maar je begrijpt, deze werkwijze vraagt om enige waardigheid. Gedraag je dus als een Saar met Flair lieverd).
  • Organiseer 4 postvakjes die je blij stemmen, op je bureau. Waar je steeds met plezier naar kijkt. Belangrijk: je kunt op de voorkant van de vakjes een papiertje met een woord plakken.
  • Label het bovenste vakje: IN, het tweede vakje: ACTIES, het derde vakje: IN AFWACHTING en het onderste vakje LEZEN.

Het boek heb ik niet meer maar mijn werkwijze is sinds die tijd als volgt: alles wat als papier het huis in komt en waarbij ik niet de tijd/zin heb om me er direct mee bezig te houden en te kiezen, 

gaat in het bovenste postvak: IN.

Op een vast moment in de week (bij mij op zondag) ga je het postvak IN door. Waar het vlot kan, handel je het (vlot) af, iets betalen, iets in je agenda noteren, klaar voor retourzending maken e.d.

Waar het een ruimere actie vraagt: schrijf deze er concreet op (bijv. vóór 28 september overboeken). Zo hoef je je niet steeds te verdiepen in: Wat is hier de bedoeling van, wat vraagt het van me. En dan verhuis je het naar het tweede postvak: ACTIES.

Op een vast moment in de week plan je tijd & ruimte om je administratieve acties af te handelen. Heb je iets verwerkt en ben je daarmee nog in afwachting van een actie van de ander: die gaat in het derde postvak: IN AFWACHTING. Bijv. een geretourneerd artikel waar je de betaling nog van krijgt. Loop deze ook na tijdens je administratiemoment per week. Afgehandeld? Dan kan het heerlijk weg. Niet bewaren.. Why would you? Het gaat om het leven hier & nu, niet om de trofees.

Je leesvak, het onderste postvak LEZEN, heeft geen einddatum of 'deadline' zo je wil.. 

Anders zou het stuk in je postvak ACTIES zijn beland. Begrijp je het verschil?

Voor je onderste postvak (en bij de andere gebeurt dit niet hè) geldt: vol is vol!

Als er niet meer bij kan, gaat er iets uit. Dat betekent: het wordt gelezen, doorgegeven of het gaat weg. Ik verklap je: er gaat een hoop níet gelezen worden en da's helemaal o.k.! Je vond het bij de eerste beoordeling de moeite waard om het bij LEZEN te doen, en nu de tijd wat is verglijdt, zijn er andere dingen belangrijker, interessanter of meer aan de orde geweest. Prima.

Er komt gedurende dagen en weken steeds weer nieuw materiaal! Doe het dus gerust weg. En houd alleen de stukken, tijdschriften of artikelen waar je ziel van gaat zingen. En heb je een momentje (in bad, op de bank, of tussendoor bij een kop thee) haal dan iets uit dit rijke vakje. Dan kan het daarna.. Júist.

Juweeltjes voor 'houden': daar ga jij over . Maar laat niets dat niet jouw hart opent, slingeren in huis. Rommelige energie, niet helpend voor een vervullender leven sweety.

En laat deze fase die de overgang is, nou precies díe kans in zich dragen. 

Dat je je dagelijks leven eindelijk dusdanig opschoont, dat er ruimte ontstaat voor voldoening, voor het leven van je wáárden. Dat je ruimte krijgt voor fijne activiteiten en lieve mensen & dieren, in plaats van dat je tijd en energie nodig hebt om je volgelopen leven bij te werken. Benut de wetenschap dat de scheidsrechter heeft gefloten: de tweede helft is HIER!

Houd het ruim, overzichtelijk en plezierig werkbaar. En houd het bij. 'Van discipline naar Heilige Routine' is mijn motto. Noteer daarvoor zeker de eerste weken, je 'postvak IN nalopen' en 'admi-acties uitvoeren' in je agenda. Zet het er neer als een afspraak met jezelf. En kíes voor jezelf. 

Plak deze gerust als herinnering op een post-it op je bureau: 

Er. Kan. Veel. Weg. Bevrijdend fijn.  

Liefs en een duwtje, ik denk ook van Marie!

Myrea

Opruiminspiratie en Keuzekracht voor HSP-vrouwen in de overgang

myrea@lieveropgeruimd.nl


p.s. Wil je een begin maken met jouw daad-werkelijk Opgeruimde Bestaan? Download dan nu GRATIS het nieuwe handboekje:

DE EERSTE 3 STAPPEN NAAR EEN OPGERUIMD BESTAAN.

 
 
 
 
Ja, stuur mij GRATIS het NIEUWE handboek:

'De eerste 3 stappen naar Een Opgeruimd Bestaan.'


Ik ontvang dan tevens maandelijks SOIL,
de inspiratiemail van Liever Opgeruimd.

(SOIL = Sarah's Opruim Inspiratie Lessen)



E-mail adres:

 

Het boekje gaat je verrassen. Met verwondering ga je zien wát jouw eigen-zinnige eerste stappen blijken te zijn!

Het heeft al veel cliënten geholpen naar eindelijk wél komen tot een opgeruimd leven dat ze (eindelijk) pást. Met een waarde(n)vol gevoel, rust, liefde en ruimte als resultaat. Daad-werkelijk toe komen aan het leven gaan léven.


ps. 2.

Als je één van de laatste plekken van de GRATIS workshop 'Kom een maandcollage maken' wil invullen (woensdag 28 augustus van 10.00-12.00u. bij BUUR. in Nijmegen), 

mail dan naar myrea@lieveropgeruimd.nl

Dan zie ik je daar!

Maandcollages helpen je vanwege focus en zin naar meer rust en voldoening. Ik leg het je uit, zorg voor de spulletjes en loods je door het maken heen. 

Het wordt Liever.